STOP #SMOGsamochodowy
CO OSIĄGNĘLIŚMY?
W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.
Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności
działań zeroemisyjnych.
Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższe niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej. Władze miast mają wolną rękę
zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.
STOP Smog samochodowy - korzyści dla mieszkańców:
- lepsza jakość życia w miastach, czyste powietrze, mniejszy hałas, przyjazna przestrzeń publiczna,
- mniejsza zachorowalność i liczba przedwczesnych zgonów spowodowanych złej jakości powietrzem,
- większe bezpieczeństwo mieszkańców poprzez ograniczenie liczby wypadków w miastach (potrąceń, wypadków śmiertelnych).