Jakim jesteś Polakiem?

  • Jakim jesteś Polakiem?

Czy Polacy są dobrzy, mądrzy, mili? Wolą pomidorową, słuchają Bajmu czy raczej Mieczysława Fogga? Kibicują piłkarzom a może skoczkom? To, jacy są Polki i Polacy, prezentuje nasza kampania „Jakim jesteś Polakiem?”. Po co? Po to, żeby pokazać, jak bardzo jesteśmy różni, a jednocześnie, że łączy nas wiele spraw, o które warto wspólnie powalczyć, by mieć głos i realny wpływ na codzienność.

Na pytanie „Jakim jesteś Polakiem?” każdy może odpowiedzieć sobie sam, rozwiązując quiz „Jakim jesteś Polakiem?”. Tu nie ma złych odpowiedzi. Polki i Polacy są dzielni, wolni, mądrzy, dobrzy lub mili, bo quiz ma łączyć, a nie dzielić Polaków na takich lub innych. Różnorodność narodowych pasji, muzycznych czy kulinarnych upodobań prezentuje też seria krótkich filmów, zrealizowanych w ramach kampanii.

Akcja jest kolejną odsłoną naszej kampanii Obywatele Decydują. Oprócz internautów zaangażowały się w nią znane osoby ze świata kultury. Odpowiedzi na pytania dotyczące ulubionego dania, dyscypliny sportu czy muzyka udzielili między innymi Marzena Rogalska i Agnieszka Kaczorowska. Żeby rozwiązać quiz wystarczy wejść na stronę jakimjestespolakiem.info.

Skąd taki pomysł? – To nasz sposób na to, by pokazać, że chociaż bardzo się różnimy, możemy razem wypracować naprawdę wiele – mówi Rafał Górski, prezes Instytutu Spraw Obywatelskich, organizator kampanii Obywatele Decydują. – Wprowadzenie niektórych zmian wymaga skorzystania z dostępnych narzędzi prawnych, takich jak Obywatelska Inicjatywa Ustawodawcza, która w opinii wielu Polaków po prostu wymaga unowocześnienia – wyjaśnia.

I właśnie pytanie o to, jacy są Polacy to punkt wyjścia do mówienia o obywatelskiej inicjatywie ustawodawczej. To narzędzie pozwala Polakom brać sprawy we własne ręce. Pod koniec 2020 roku przygotowaliśmy wraz z ekspertami projekt zmian sprawiających, że cała procedura będzie prostsza i wzmocni głos obywateli. Chodzi o możliwość zbierania podpisów przez internet, likwidację podawania adresu zamieszkania oraz zakaz odrzucenia inicjatywy w pierwszym czytaniu i określenie terminów procedowania przez parlament. Wszystko po to, by obywatelskie projekty miały większe szanse na realizację.


Kampania jest finansowana przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu: „Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków” – GOSPOSTRATEG. Obszar: pułapki słabości instytucji.